נהיגה חסכונית

עקוב אחר צריכת הדלק
DS חוקרת את ההשפעה שיש לכלי הרכב שלה על הסביבה כבר משלב התכנון. הפחתת צריכת הדלק היא חלק מהגישה שלה. המכונית שאתם קניתם (או מתכננים לקנות) מיישמת את החידושים האחרונים בתחום.
כדי לגלות עוד על הגישה הזו – המשיכו לקרוא. חלק זה כולל טיפים ועצות שיעזרו לכם לעקוב אחר צריכת הדלק שלכם.
ההמלצות הפשוטות הללו נוגעות לדרך בה אתם משתמשים ברכב שלכם ומתחזקים אותו. סגנון הנהיגה שלכם, לדוגמא, הוא פקטור חשוב, מכיוון שהוא יכול לחסוך עד 15% מצריכת הדלק.
קראו פרק זה בתשומת לב, כדי להפחית את ההוצאות בתחנת הדלק. סידרנו את הטיפים לפי סדר חשיבות, בהתבסס על החיסכון הממוצע שתוכלו להשיג לאורך תקופת שימוש ארוכה.
בחרו תמיד את ההילוך המתאים
בחרו תמיד את ההילוך המתאים. בחירת ההילוך הנכון היא דרך פשוטה לשפר את צריכת הדלק. גם במצבים בהם נדרשים לשמור על מהירות קבועה ונמוכה בשל עומסי תנועה או משיקולי בטיחות, ניתן פעמים רבות להוריד את סל”ד המנוע.
עם תיבת הילוכים ידנית, בחרו את ההילוך הגבוה ביותר האפשרי. אם למכונית שלכם יש חיווי החלפת הילוכים, עקבו אחר המלצת החיווי כאשר ניתן לעשות זאת. מנוע המסתובב בסל”ד נמוך יותר צורך פחות דלק, אפילו אם נוצר לפעמים הרושם שהוא עובד קשה יותר כדי להניע את המכונית.
במכונית עם תיבה אוטומטית, התיבה לומדת את סגנון הנהיגה של הנהג/ת ומשנה את עיתוי החלפות ההילוכים בהתאם. לכן להשגת צריכת דלק נמוכה יש לנהוג בצורה חלקה, ללחוץ במתינות על דוושת האוץ, והתיבה תחליף הילוכים בצורה החסכונית ביותר. בנסיעה ב-50 קמ”ש, נהיגה בהילוך חמישי במקום בשלישי מפחיתה את צריכת הדלק ב-20% עד 25%.
אם מכוניתכם מצויידת במערכת עצור-סע, המנוע יכבה אוטומטית. מערכת זו מפחיתה משמעותית את צריכת הדלק בנהיגה עירונית.
נהגו בצורה חלקה ובמהירות מתונה.
נהגו בצורה חלקה ובמהירות מתונה. נהיגה עצבנית או אגרסיבית, עם האצות ובלימות תכופות, מעלה לשווא את צריכת הדלק.
היצמדות למכונית שלפניכם בזמן נסיעה מעמיסה הן על המנוע והן על הבלמים, במיוחד בעיר. נהיגה במהירות גבוהה מעלה בצורה משמעותית את צריכת הדלק.
נהגו במהירות יציבה כאשר זה אפשרי, ושמרו על מרחק מהרכב שלפניכם . אם מכוניתכם מצויידת בבקרת שיוט או מגביל מהירות, השתמשו בזה כאשר זה אפשר לשמור על מהירות קבועה. כאשר אתם צריכים להאיט, החלו את ההאטה כמה שיותר מוקדם והימנעו מבלימה חריפה ברגע האחרון.
הביטו הרחק קדימה כדי לצפות עצירות צפויות, והשתמשו בבלימת המנוע בכל הזדמנות כדי להאט את הרכב בצורה טבעית. הרימו את הרגל מדוושת האוץ לקבלת צריכת דלק אפסית. נסו לצפות מראש את התנועה – למשל נסו להאט בהתקרבות לרמזור אדום כדי להימנע מעצירה מוחלטת. נהגו במהירות מתונה כדי לצרוך פחות דלק. בקיצור – נהגו בצורה חלקה וחסכו כסף.
אל תעמיסו את רכבכם
ככל שהרכב כבד יותר, כך המנוע צריך לעבוד קשה יותר כדי להניע אותו – וצריכת הדלק תהיה גבוהה יותר. אל תסחבו חפצים מיותרים, במיוחד חפצים כבדים.
כאשר צריך להעביר חפצים, מקמו אותם בתוך הרכב אם יש אפשרות לעשות זאת. מיקום חפצים על הגג פוגע באווירודינמיות ומעלה את צריכת הדלק. העמיסו חפצים על הגג רק אם אין שום אפשרות אחרת, והסירו את הגגון כאשר אין בו צורך יותר.
בדקו בקביעות את לחץ האוויר בצמיגים.
בדקו בקביעות את לחץ האוויר בצמיגים. כאשר לחץ האוויר בצמיגים נמוך מדי, ההתנגדות שלהם לגלגול עולה, והמנוע צריך לעבוד קשה יותר כדי להניע את האוטו – וזה מעלה את צריכת הדלק.
צמיגים שמנופחים בלחץ נמוך מדי יכולים להתחמם יותר מדי, מה שיפגע באחיזת הכביש ויגדיל את הבלאי, עד כדי סכנת התפוצצות של הצמיגים. מערכת חיווי לחץ הצמיגים הקיימת בכל המכוניות החדשות היא עזר חשוב בנושא, אך היא אינה מחליפה בדיקה תקופתית של לחץ האוויר בצמיגים.
שינויים בטמפרטורה של הסביבה גורמים לשינויים טבעיים בלחץ האוויר בצמיגים. הלחץ יורד כאשר מזג האוויר מתקרר (למשל במעבר מקיץ לחורף). כך שחשוב לזכור לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים – ולנפח אותם במקרה הצורך – במיוחד כאשר יש ירידה חדה בטמפרטורות. חשוב לבדוק את מצב לחץ האוויר גם כאשר מתכננים נסיעה בעומס גבוה (הרבה נוסעים או מטען כבד) – שימו לב כי בדרך כלל מוגדר לחץ אוויר גבוה יותר למצבים כאלו. לבטחונכם, הקפידו למלא אוויר בהתאם להוראות היצרן – הוראות אלו מתייחסות ללחץ האוויר בצמיג “קר”, משמע לאחר עמידה ארוכה או נסיעה קצרצרה בלבד.
תכננו את הנסיעה שלכם
הרכב צורך יותר דלק בפקקי תנועה ובנסיעות קצרות. בתנועה צפופה, נהגים נוטים לאמץ סגנון נהיגה פחות סדיר, בולמים ומאיצים בתכיפות. זה מעלה לשווא את צריכת הדלק.
תכננו את הנסיעות שלכם ונסו לשלב נסיעות (בנסיעה לדואר קנו גם את הלחם שאתם צריכים מהחנות ליד וכו’) וכך תהפכו אותן ליעילות וחסכוניות יותר. המנעו משעות העומס ופקקי תנועה ככל האפשר. תכננו את נתיב הנסיעה כך שתוכלו לנהוג בצורה חלקה, המעיטו בבלימות והאצות, וכך תשמרו על צריכת דלק נמוכה.
אם אתם נתקעים בפקק תנועה עומד – כבו את המנוע. כבו את המנוע גם כאשר אתם עוצרים “רק לדקה” לקנות עיתון או לאסוף את הילד. כיבוי המנוע צריך להיות רפלקס. כך תחסכו תמיד דלק ותפחיתו את פליטת גזי הפליטה המזיקים.
חמם את מנוע בנסיעה
ככל שהמכונית שלך קרה יותר, כך צריך יותר אנרגיה כדי להניע אותה. בנסיעות קצרות בחורף, צריכת הדלק יכולה לעלות בעד 50%. כאשר אתם מניעים, אל תחכו בעמידה בסל”ד סרק עד שהמנוע יתחמם. החלו לנסוע בקצב מתון ברגע שאפשר. המכונית שלכם תתחמם מהר יותר כאשר נוהגים. מכוניות מודרניות מתוכננות להניע מבלי שתדרש לחיצה על דוושת הגז – לחיצה על הגז בהנעה לא תורמת להנעה ומבזבזת דלק לריק.
נהגו עם חלונות סגורים
נהיגה במהירות של יותר מ-50 קמ”ש עם חלון או גג שמש פתוח מעלה משמעותית את התנגדות האוויר. זה נכון גם למכוניות פתוחות כאשר הגג שלהן פתוח.
כאשר נוהגים במהירות גבוהה, סגרו את החלון כדי לחסוך דלק. השתמשו במערכת המיזוג כדי לקרר את הרכב. המזגן יעיל במיוחד כאשר המכונית נוסעת במהירות גבוהה.
נהלו מערכות צורכות אנרגיה
נהלו מערכות צורכות אנרגיה. כל המערכות החשמליות במכונית מקבלות את החשמל שלהן, בסופו של דבר, מהמנוע. ולכן ככל שצורכים יותר חשמל – כך מעלים את צריכת הדלק. באופן כללי, נסו לאמץ גישה הגיונית – אל תשאירו מערכות חשמליות עובדות בלי צורך. לדוגמא – כבו את חימום המושבים, מפשיר האדים האחורי או האורות כאשר אין בהם צורך, או הפעילו אותם בעוצמה המינימלית הנדרשת.
גם מיזוג אוויר צורך אנרגיה מהמנוע. כאשר טמפרטורת הסביבה גבוהה, צריכת הדלק יכולה לעלות בעד 25% אם מקררים את תא הנוסעים לטמפרטורה נמוכה. השתמשו במזגן האוויר בתבונה. אם מותקנת במכוניתכם בקרת אקלים, אל תכוונו אותה לטמפרטורה נמוכה מדי. זה לא רק יחסוך לכם דלק, זה גם ימנע “הלם חום” כאשר יוצאים מהרכב או נכנסים אליו. אם מכוניתכם חנתה בשמש לזמן ארוך, התחילו את הנסיעה במהירות נמוכה, כאשר המזגן כבוי וכל החלונות פתוחים כדי לתת לאוויר החם לצאת. אחרי שהאוויר החם יצא, סגרו את החלונות והדליקו את המזגן, שיוכל לשמור על טמ’ נעימה ביתר קלות. כדי למנוע ממכוניתכם להתחמם יתר על המידה, נסו לחנות בצל ולהשתמש בסך שמש או ווילונות כאשר ניתן. אם אתם חונים בשמש או לזמן ארוך, אם למכוניתכם יש ווילונות – סגרו אותם. זה נכון במיוחד לגבי גג שמש.
טפלו במכוניתכם באופן סדיר
אם מערכות המשנה של הרכב (מנוע, תיבת הילוכים, מזגן וכדומה) לא מתוחזקים כראוי, המכונית פועלת בצורה פחות יעילה וצורכת יותר דלק. כדי לוודא שרכבכם עובד בשיא היעילות, יש לטפל בו באופן סדיר על ידי מכונאי מקצועי. נסו לוודא כי כל החלקים והחומרים המתכלים (שמן, מסנן אוויר, צמיגים וכו’) הם כאלו שנבחנו והומלצו על ידי DS. כל מרכיב בכלי הרכב מתאים לספסיפיקציות מפורטות. שמן המנוע, למשל, מספק שימון אך גם תורם ליעילות המנוע; זה נכון לגבי רוב החלקים ברכב. מערכת מיזוג אוויר שלא תוחזקה כראוי צורכת הרבה יותר דלק. זה צריך להיות אינטרס שלכם לתחזק את הרכב שלכם היטב, משום שאז הוא יצרוך פחות דלק, יהיה אמין יותר וישיג מחיר טוב יותר כשתמכרו אותו.
חשיבות ההרצה 
על חשיבות ההרצה. קניתם מכונית חדשה – מזל טוב! כדי שתתפקד בשיאה, היא זקוקה לתקופת הרצה קצרה. מכוניתכם תגיע לצריכת הדלק האופטימלית שלה אחרי שתצבור בין 3000 ל-5000 ק”מ.
בקיצור, בצעו למכוניתכם הרצה כהלכה כדי להביא אותה ליעילות מקסימאלית ולחסוך כסף.